Edukacja prorozwojowa – co to jest?
Pedagogika jako dziedzina nauk jak i samo pojęcie edukacja to bardzo szerokie zagadnienia, skupiające się głównie na kwestiach wychowania oraz edukacji ludzi w różnym wieku i różnych możliwościach poznawczych. Jednym z najnowszych kierunków w pedagogice jest tak zwana pedagogika prorozwojowa, która zyskuje coraz większą popularność zarówno w kraju jak i na świecie. Jednak czym tak właściwie jest ta edukacja prorozwojowa i na czym się skupia?
Edukacja prorozwojowa – założenia ogólne
Już sama nazwa edukacja prorozwojowa dużo mówi nam o założeniach tego kierunku kształcenia. Łatwo jest domyślić się, że w głównej mierze stawia ona na rozwój danej jednostki, jej aktywne i ciągłe wspieranie oraz ukierunkowanie w stronę jak najbardziej harmonijnego rozwoju. Ważne jest również to, że edukacja prorozwojowa nie neguje klasycznych metod nauczania polegające na przekazywaniu przez nauczyciela posiadanych przez niego wiedzy i umiejętności praktycznych. Główną istotą edukacji prorozwojowej jest taka stymulacja rozwoju dziecka, aby odkryło ono swoje predyspozycje i tkwiący w nim naturalny potencjał. Bardzo ważna jest tu również stała obserwacja ucznia oraz reagowanie na jego konkretne zachowania.
Edukacja prorozwojowa bardzo mocno skupia się na mechanizmach rozwoju człowieka na wszystkich etapach jego życie i to na nich opiera swoje metody nauczania. Dzięki znajomości tych mechanizmów pedagodzy prorozwojowi mogą w sposób efektywny wspierać rozwój ucznia oraz dostosowywać nauczanie do jego indywidualnych zapotrzebowani i zdolności. Jako, że jest to nowy rodzaj nauczania oparty jest również na najnowszych osiągnięciach w dziedzinie psychologii takich jak coaching oraz tutoring. Korzystanie z tych metod pozwala na osiąganie dużo lepszych efektów wychowawczych oraz pomaga kompleksowo wpływać na rozwój dziecka, uwzględniając przy tym jego wrodzone talenty ale i niedoskonałości i braki.
Edukacja prorozwojowa jako przyszłość pedagogiki
Pomimo, iż edukacja prorozwojowa nie rezygnuje całkowicie z osiągnięć klasycznej pedagogiki to stara się wprowadzać wiele innowacji w nauczanie i wychowanie uczniów. Nauczyciele stosujący ten rodzaj edukacji odchodzą od akademickiego przekazywania wiedzy w sposób jedynie podający, uzupełniając swoje lekcje w elementy praktycznego obcowania z nowymi mediami i technologią, która jeszcze kilka lat temu była jedynie marzeniem. Bardzo ważne są tu również zasady doradztwa i mentoringu, które stawiają nauczyciela nie w roli surowego kata, a raczej przyjaciela wspierającego harmonijny rozwój swoich uczniów.
Edukacja prorozwojowa staje się obecnie coraz silniejszym trendem w pedagogice, który już wkrótce na stałe może wyprzeć tradycyjny sposób nauczania. Dostęp do nowych technologii oraz wszechobecny Internet stwarzają wiele nowych możliwości w dziedzinie edukowania już dzieci przedszkolnych. Dzięki sięganiu po tego typu metody nauczanie wyzbywa się przestarzałego podejścia, które zniechęca uczniów, stając się dużo bardziej atrakcyjne i na czasie.