Każdy, kto zdawał chociaż jeden egzamin w życiu stał przed problemem, jak zapamiętać sporą ilość materiału. Tuż przed egzaminem zaczyna się mniejsza lub większa panika i nerwowe przeglądanie notatek. Bardzo często trudno się odnaleźć we własnych zapiskach, a tym bardziej je zapamiętać.

Czy zapamiętywanie notatek może być skuteczne? Oczywiście, że tak, pod warunkiem zastosowania kilku prostych zasad.

Podstawową jest odpowiednie sporządzanie notatek.

Zasada numer 1 – rób notatki!

Samo robienie notatek jest znakomitym sposobem na zapamiętywanie, ponieważ aktywizuje i skupia uwagę na treści. Angażuje też w większym stopniu obie półkule mózgowe.

Zasada numer 2 – rób notatki z sensem!

Co to znaczy?

Zastosuj zasadę „od ogółu do szczegółu”.

Najpierw dobrze zapisz i zaznacz tytuł. Żadnych skrótów. Następnie stosuj podtytuły, uzupełniając je w istotne treści. Zachowaj hierarchię ważności podobnie, jak w spisie treści podręcznika. Przy powtórkach będzie łatwo znaleźć interesujący Cię problem.

„Baw się” kolorami.

Każdy temat zaznacz innym kolorem. Znakomicie sprawdzają się popularne zakreślacze. Jeżeli „podzielisz” kolorami odrębne problemy, będą się wyróżniać od pozostałych. Robiąc powtórki z notatek, z łatwością sięgniesz po kolory tematyczne.

Ponumeruj strony.

Nie ma nic gorszego, niż odszukiwanie wśród notatek, często luźnych kartek, ciągu dalszego. Numeracja znakomicie ułatwi odszukanie właściwej strony.

Ponumerować możesz wszystkie notatki z całego działu, lub też określone problemy tematyczne odrębną numeracją.

Przy powtórkach sięgasz tylko po notatki z określonego tematu.

Narysuj temat.

Na zakończenie każdego działu lub tematu „narysuj go”. Oznacza to zrobienie grafiki z przerobionego tematu. Może być w formie diagramu, schematu, schodków. Robienie rysunku aktywizuje obie półkule mózgu i bardzo skutecznie utrwala w pamięci „narysowaną” treść.

Zasada numer 3 – stopniowanie powtórek.

Podziel notatki do powtórki na mniejsze części.

Materiał najlepiej powtarzać partiami. Mniejsze części wyglądają bardziej przyjaźnie. Metoda małych kroczków w ćwiczeniach pamięciowych bardzo dobrze się sprawdza. Jeżeli zaznaczałeś partie materiału kolorystycznie, to posegreguj je właśnie zgodnie z kolorami. Kolejny raz zaktywizuje obie półkule mózgowe.

Rób przerwy.

Po każdej powtórzonej części materiału zrób sobie przerwę. Wystarczy nawet 10 minut. W tym czasie zrób coś zupełnie innego, co oderwie Cię chociaż na chwilę od przerabianego materiału. Może to być wyprowadzenie psa na spacer – świeże powietrze świetnie dotlenia zmęczony mózg i stanowi dobry reset pamięci. Może być jakaś inna czynność, prosta, łatwa, nie wymagająca myślenia. Przed każdą kolejną partią notatek zrób sobie przerwę.

Powtarzając materiał, należy stosować również zasadę „od ogółu do szczegółu”.

Zacznij od głównego tematu przerabianego działu, następnie przejrzyj podtytuły i rozdziały.

Dopiero po wstępnym, wzrokowym przejrzeniu przeczytaj notatki powtórnie, tym razem skupiając się na szczegółach. Nie zapomnij o obejrzeniu „rysunku”, jeżeli go zrobiłeś.

Zasada numer 4.

Jeżeli uważasz, że musisz ze sobą zabrać notatki na egzamin i je przejrzeć przed wejściem na salę – weź je. Co prawda niczego się już nie nauczysz, ale będziesz miał prawdopodobnie poczucie bezpieczeństwa i nieco Cie to uspokoi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj